Казусът Еленикон, или как се строи сред находки в Гърция

Изоставени самолети на пистите на летище Еленикон, Атина.

© Reuters

Изоставени самолети на пистите на летище Еленикон, Атина.

В много страни усилията за ново строителство са в непрекъснат конфликт с тези за опазване на културното наследство и околната среда. В Гърция срещу благоустройствените проекти се добавят и объркани закони, твърдоглави бюрократи и враждебна политическа идеология, разказва "Ройтерс".


Икономическото възстановяване на Гърция до голяма степен зависи от чужди инвестиции. Преди 7 години страната започна приватизационна програма, целяща да вкара в бюджета 50 милиарда евро. До момента тя е донесла само 4.4 милиарда евро. Противниците на правителството си обясняват това с ненужна бюрокрация.


Разочарованите предприемачи смятат, че Гърция сама си пречи, но за много гърци защитата на 3500-годишното културно наследство и красивите брегове на страната от застрояване е въпрос на дълг, колкото и да са нужни инвестициите.




"Има хора, които смятат, че древните останки са купчини камъни и казват "Е, какво толкова, имаме предостатъчно такива'", казва депутатът Тодорис Дрицас от управляващата лява партия "Сириза". "Законодателите от "Сириза" не споделяме това мнение", заявява той пред "Ройтерс".


Пъзел


Официалната позиция на Гърция е, че активно търси инвестиции. В някои случаи – като този с бившото летище в Атина, построено на брега – данните показват друго.


През последните 16 години терминалите на Елиникон – заедно с построените през 2004г. за летните Олимпийски игри спортни съоръжения – са изоставени. През 2005г. е създаден проект за превръщането на бившето летище в градски парк. През 2012 г. гръцкото правителство обявява, че търси инвеститори, които вместо парк да построят курорт на мястото.


Казусът Еленикон, или как се строи сред находки в Гърция

© Reuters


Гръцката строителна компания "Ламда", заедно с инвеститори от Китай и страните в Персийския залив, предлага план на стойност 8 милиарда евро за построяването на един от най-големите морски курорти в Европа с площ 620 хектара. Очаква се проектът да отвори 75 хиляди работни места в страната, където безработицата все още е над 20%.


Докато е в опозиция, "Сириза" възразява държавната земя да се даде под наем за 99 години, държейки на създаването на градски парк. След като печели властта през 2015г. обаче ѝ се налага да загърби отричането на приватизацията по идеологически причини и да приеме проекта за развитие като част от третата международна спасителна сделка за Гърция.


Но пречките пред строителството не спират до там. Властите бавят решенията дали част от старите сгради на летището трябва да се обявят за исторически, както и какво да се прави, ако на терена се открият антични останки. След това горското управление обявява 3.7 хектара гори на терена за защитени.


Горичката в "сърцето" на летището.

© Reuters

Горичката в "сърцето" на летището.


Според изпълнителния директор на компанията Одисеас Атанасиу дърветата са на неудобно място. "Това е туристическото сърце на Еленикон", казва той на акционерите през юни. "Похарчени са милиони евро, за да се реши какво къде да се строи – като пъзел е. Не можеш да вземеш едно парче от пъзела и да го сложиш другаде". Планът за строителство предвижда около една трета от терена да се превърне в парк.


"Ламда" искала да започне работа през юни. Очаква се усложненията, свързани с археологията и горите, да забавят началото на проекта с 9 месеца – строителството ще може да започне чак през април. Миналата година консорциумът от компании прекарва 3 месеца в убеждаване на властите, че 60-годишната писта на летището не е обявена за исторически паметник.


Смесени сигнали


Приватизацията върви бавно от 2011г. досега, при управлението на лявоцентристки, дясноцентристки или технократски правителства. Кабинетът на "Сириза" – който прие спасителната сделка от 2015 г. против волята си – изпраща особено смесени сигнали за Еленикон.


"Еленикон е много голям приоритет за правителството", заявява заместник-министърът на икономиката Стергиос Пициорлас. "Остават няколко последни проблема", казва той, но удостоверението, позволяващо началото на проекта, ще бъде издадено до края на годината, според условията на спасителната сделка.


Министърът на инфраструктурата Христос Спирцис също е казвал, че правителството няма да пречи на проекта. Въпреки това във видео, качено в интернет, той оспорва проекта, казвайки "ако видите Еленикон завършен – звъннете ми! Аз съм убеден, че никой частен инвеститор не може да извади 8, 9 или 10 милиарда от джоба си".


Проекта има врагове и сред гражданите. "Смятаме, че накърняват икономиката, обществото, градоустройството и околната среда", заявява активистът Панос Тоцикас. "Чудовище е".


Казусът Еленикон, или как се строи сред находки в Гърция

© Reuters


Миналия месец "Ламда" разкрива детайлен план за развитието на Еленикон, стартирайки публичното обсъждане и други мерки, които целят да издаването на устоверението за строеж.


Според Атанасиу напредъкът е изключително важен, за да се покаже на други инвеститори, че могат спокойно да се включат в подобни проекти. "Всеки ден, пропуснат заради закъснения, е пропуск и за страната да се превърне не само в туристическа атракция, но и в такава за инвестиции и култура", казва той.


Археолози предупреждават, че строенето не трябва да заплашва различните исторически находки, които посетителите искат да видят. "Ако не успеем да защитим културната си среда, продуктите на туризма, които потенциалните инвеститори искат да продават, те ще изгубят от стойността си", казва представителят на Асоциацията на гръцките археолози Статис Гоцис.


"Определянето на територия за археологически разкопки не значи, че там не може да се инвестира. Може да се случи, и да е добре защитено и наглеждано от археологическата служба", добавя той пред "Ройтерс". Такъв е случаят с находки, открити при строежа на метрото в Атина през 90-те години, които в момента са изложени публично.


Инвестиране в Гърция


Приватизацията се извършва от държавна агенция – Фонд за управление на държавното имущество на Гърция. Тя е отговорна за разпродаването на железниците, летищата и пристанищата. Тя притежава и Еленикон, и през май е обжалвала срещу решението на горското управление – резултатът още се очаква.


Новият председател на фонда Лила Цицоянопулу заявява, че нейната агенция се опитва да "изчисти" държавните активи, преди да ги предложи за приватизация, но непредвидени обстоятелства забавяли процеса. "Дългът на агенцията е да доведе два свята до масата за преговори и да разреши проблемите", казва тя.


Казусът Еленикон, или как се строи сред находки в Гърция

© Reuters


Преките чужди инвестиции за миналата година се равняват на 2.8 милиарда евро – 11-кратно увеличение от 2010, когато Гърция получи първия спасителен заем. Но това все още е с 35% по-малко от нивата преди 2006г.


Бившият председател на Фонда Костас Митропулос твърди, че за цялостното бавене са виновни противоречащите си закони и непоследователните министерски решения. "Това неизбежно води до закъснения, затруднява взимането на решения и води до политически намеси", казва той.